Deelnemen aan een wielerwedstrijd als bestuurder van een auto of motorfiets is niet hetzelfde als deelnemen aan het gewone verkeer. Daarom organiseert Vias institute in samenspraak met en op vraag van Belgian Cycling Fit to Pilot.
Met Fit to Pilot wordt via een reeks assessments nagegaan of iemand geschikt is om zich op het parcours van een wielerwedstrijd te begeven. Door een aantal minimumeisen op te leggen, kan zo de veiligheid in en rond de wielerwedstrijd immers gegarandeerd worden. En dat voor zowel de renners, het publiek als alle andere betrokkenen in de wedstrijd.
Voor wie?
De ‘Fit to Pilot’-assessment is bestemd voor iedereen die zich tijdens een georganiseerde wielerwedstrijd (zowel van de internationale kalender als van de Belgische Kampioenschappen) tussen de renners en het publiek op het parcours begeeft en er een specifieke functie uitoefent. Uitzonderingen zijn:
- 1e openingsvoertuig
- Bezemwagen
- Rennersautobus
- Sluitingsvoertuig
- Voertuigen van politie en hulpdiensten
Wilt u graag weten aan welke eisen u moet voldoen als chauffeur in een wielerwedstrijd? Neem dan zeker een kijkje naar deze site.
Verschillende soorten assessments
Binnen het ‘Fit to Pilot’-project worden momenteel vijf types assessment onderscheiden. Het type assessment wordt bepaald afhankelijk van:
- De functie van de chauffeur/motard binnen de wielerwedstrijd
- De leeftijd
- Kaderend binnen bepaalde uitzonderingsmaatregels
1. FtP Belgian Cycling
Dit type assessment is bedoeld voor alle chauffeurs en motards die in dienst van Belgian Cycling zich als vergunningshouder tijdens een wielerwedstrijd op het parcours begeven.
Deze assessment wordt georganiseerd samen met Belgian Cycling en vereist de strengste normen.
De betrokken chauffeurs worden door Belgian Cycling zelf verwittigd.
2. FtP Cycling
Dit type assessment is bedoeld voor alle chauffeurs boven 65 jaar en alle motards vanaf 60 jaar die een vergunning wensen te bekomen om zich op het parcours te begeven.
Het assessment, dat ongeveer één uur in beslag neemt, bestaat enerzijds uit een medische screening en anderzijds uit een rijpraktisch onderzoek waarin een aantal cognitieve vaardigheden worden onderzocht. Tijdens die test komen zowel techniek, vaardigheid en cognitie aan bod.
Naast het invullen van een medische vragenlijst en een verklaring op eer, zal de bestuurder ook gevraagd worden om een geldig “rijgeschiktheidsattest voor de rijbewijzen van groep 2” voor te leggen. Voor de personen met een ICD bestaat er echter een uitzonderingsmaatregel en dient dat attest vervangen te worden door een FtP Schifting attest.
De assessments FtP Cycling zullen worden georganiseerd vanaf begin november tot einde maart.
3. FtP Schifting
Dit type assessment is bedoeld voor alle chauffeurs en motards met een ingeplante defibrillator (ICD). Zij voldoen immers niet meer aan de medische criteria van de rijbewijzen van groep 2 (KB 23 maart 1998, bijlage 6, II 6.3.2.4). In de plaats moet er een FtP Schifting attest voorzien worden.
Naast het invullen van een medische vragenlijst en een verklaring op eer, zal de bestuurder gevraagd worden om een cardiologisch verslag aan te leveren. Dat verslag, dat recent uitgevoerd werd door een cardioloog, dient de relevante cardiale gegevens te bevatten, inclusief de toestand en huidige werking van de ICD alsook de historiek ervan.
4. FtP Derny
Om een vergunning te bekomen als gangmaker (Derny) is het vanaf 01/01/2022 noodzakelijk om een bekwaamheidsattest en een ‘Fit to Pilot Derny attest’ toe te voegen aan de vergunningsaanvraag.
Het Fit to Pilot Derny assessment omvat een FtP medisch onderzoek waarbij, op basis van een ingevulde medische verklaring, de fysieke en medische geschiktheid wordt afgetoetst aan de hand van de normen voor de rijbewijzen groep 2 en een uitgebreid neuropsychologisch onderzoek. Hierbij wordt reactiesnelheid, volgehouden en verdeelde aandacht, ruimtelijk inzicht en oriëntatie gemeten met een gestandaardiseerde testbatterij.
5. FtP Signal
Voor het bekomen van een vergunning voor het uitvoeren van de taak als mobiele seingever tijdens alle georganiseerde wielerwedstrijden van de nationale en internationale kalender en de kampioenschappen is er vanaf 1 januari 2023 een rijgeschiktheidsattest van groep 1 nodig.
Vanaf de leeftijd van 60 jaar heb je ook het ‘Fit to Pilot Signal’ attest nodig. Dit kan bekomen worden na het afleggen van het ‘Signal Assessment’ dat bestaat uit een onderzoek van de functionele vaardigheden nodig voor het veilig en vlot gebruik van de motorfiets. Zo komen bijvoorbeeld specifieke praktische vaardigheden als signaalgever op en naast de motorfiets aan bod, zowel individueel als in groep.
Individueel :
- een parcours met daarin een evaluatie van het bochtenwerk en slalom
- maken van een U bocht
- een garage-parkeer manoeuvre
- op en afstappen van de motorfiets
- …
In groep:
- uitwijkmanoeuvre in groepsverband
- passage door smalle doorgang
- signalisatie
- afwisselend koprijden
- …..
We maken daarvoor gebruik van een parcours op privéterrein en zorgen er voor dat dit in alle veiligheid kan verlopen. De test gebeurt met de eigen motorfiets, helm, handschoenen en eventueel ander materiaal.
De assessments worden georganiseerd in groepen van 8 personen op (een beperkt aantal) vastgelegde dagen in januari en februari.
Er zullen 4 sessies van 8 personen per dag zijn en de assessments zullen ongeveer 2 uur in beslag nemen. De sessies gaan pas door als er voldoende personen ingeschreven zijn. Zorg dat je deze afspraak niet mist en onthou dat je deze manoeuvres ook in de koers kan doen. Het zijn dus geen onmogelijke dingen.
De data voor het seizoen 2025 zijn:
15 november 2024
Sessie 1 loopt van 13 u tot 15 u
Sessie 2 loopt van 14 u 30 tot 16 u 30
Indien er bijkomende aanmeldingen zijn dan worden er extra bijkomend sessies georganiseerd in februari 2025 voor aanvang van het seizoen (mits voldoende kandidaten beschikbaar).
Vias institute
Haachtsesteenweg 1405
1130 Brussel
Contact: fit.to.pilot@vias.be of 02/244.15.59